نوبت دوم کنکور سراسری به تعویق افتاد | ۲۱ و ۲۲ تیر ماه زمان برگزاری نوبت دوم کنکور درباره «بل ۲۱۲» (Bell ۲۱۲)، هلیکوپتر حامل رئیس جمهور + عکس اولین تبلت پوکو چه زمانی رونمایی می‌شود؟ هوش مصنوعی پلتفرم «دیوار» چطور کلاهبرداران را شناسایی می‌کند؟ بهبود شارژدهی باتری در اندروید ۱۵ تگرگ چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس نسخه فوق پیشرفته هوش مصنوعی «جمنای لایو» با توانایی مکالمه زنده رونمایی شد شواهدی جدید از زمان عرضه گلکسی S24 FE تریلر سینماتیک بازی Assassin’s Creed Shadows منتشر شد اطلاعاتی جدید از دوربین و نمایشگر گلکسی S۲۵ کنترلر Proteus برای بازیکنان دارای معلولیت ایکس باکس رونمایی شد + مشخصات توصیه‌های ایمنی برای مقابله با آسیب‌های سیل ویدئویی جدید از حرکات حیرت‌انگیز ربات انسان‌نمایUnitree G1 | رقیب اطلس بوستون داینامیکس گوگل قابلیت جدید درک بصری را برای جمینای معرفی کرد + ویدئو برنامه‌های جدید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدیرعامل ابرآروان: دلیل اختلال و کندی اخیر اینترنت ایران حملات سایبری و ناتوانی زیرساخت است تریلر جدید بازی The Rogue Prince of Persia + زمان عرضه OpenAI قابلیت‌های صوتی و تصویری جدید ChatGPT را معرفی کرد نسخه دسکتاپ ChatGPT رونمایی شد GPT-4o، مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI، معرفی شد
سرخط خبرها

لامپ‌های LED با قابلیت انعطاف! +عکس

  • کد خبر: ۴۱۲۶۱
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
لامپ‌های LED با قابلیت انعطاف! +عکس
پژوهشگران آمریکایی، لامپ‌های LED بسیار کوچکی ابداع کرده‌اند که انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند عناصر مناسبی برای ابزار پوشیدنی باشند.
به گزارش شهرآرانیوز، پژوهشگران "دانشگاه تگزاس در دالاس" (UTD)، روشی برای ابداع میکرو لامپ‌های LED ارائه داده‌اند که امکان جمع شدن، پیچ خوردن، برش خوردن و چسبیدن به سطوح گوناگون را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

لامپ‌های LED، کاربرد‌های فراوانی دارند و در تجهیزات گوناگونی از جمله نمایشگرها، تجهیزات الکترونیکی و حتی بیلبورد‌های تبلیغاتی به کار می‌روند. دلیل کاربرد‌های گوناگون لامپ‌های LED این است که سبک، باریک و کم مصرف هستند.

میکرولامپ‌های LED، بسیار کوچک هستند و وضوح آن‌ها بیش از بقیه لامپ‌های LED است. کوچک بودن این لامپ‌ها موجب می‌شود که برای ابزار کوچک مانند ساعت‌های هوشمند، مناسب باشند؛ اما می‌توان مجموعه‌ای از آن‌ها را نیز برای ابزار بزرگتر مانند نمایشگر تلویزیون به کار گرفت.

میکرولامپ جدیدی که پژوهشگران دانشگاه تگزاس ارائه داده‌اند، با هدف به کار رفتن در ابزار پوشیدنی قابل خم شدن ابداع شده است.

دکتر "مون کیم" (Moon Kim)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بزرگترین مزیت پژوهش ما این است که یک لامپ LED انعطاف‌پذیر با قابلیت جدا شدن ابداع کرده‌ایم که تقریبا می‌تواند به هر ابزاری متصل شود. این لامپ را می‌توان به لباس نیز وصل کرد و حتی اگر لباس چروک شود، لامپ سالم باقی خواهد ماند. اگر نیمی از لباس نیز برش داده شود، نیم دیگر لامپ قابل استفاده خواهد بود.

پژوهشگران، این لامپ انعطاف‌پذیر را با روشی موسوم به "اپیتاکسی از راه دور" (remote epitaxy) انجام دادند که طی آن، لایه نازکی از کریستال‌های LED روی سطح ویفر کریستال یک یاقوت کبود قرار گرفت.

لامپ LED معمولا روی ویفر باقی می‌ماند، اما پژوهشگران یک لایه نچسب نیز اضافه کردند تا امکان جدا شدن آن را فراهم کند. آن‌ها لایه‌ای متشکل از ورقه کربن به ضخامت یک اتم را به آن افزودند تا از چسبیدن لایه جدید کریستال‌های LED به ویفر پیشگیری کنند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.
لامپ‌های LED با قابلیت انعطاف! +عکس
 
منبع:ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->